Jag behöver akut hjälp med marknadsföring och försäljning, hur ska jag börja?

Hjälp med marknadsföring och försäljning?
Hitta designbyrå, IT konsult eller webbyrå i Stockholm via Partna

Först och främst behöver du ta ett djupt andetag och inte oroa dig. Vi alla måste ju börja i någon slags startgrop trots allt. Är du en rookie kan det vara klokt att få hjälp med marknadsföring och försäljning från en konsult eller digital byrå. När du sedan förstått hur de jobbar kanske du kan börja testa vingarna själv. Så vill du lära dig några grunder från scratch så serverar vi här ett en handfull tips och tricks som hjälper dig komma igång.

Läs relevanta böcker och artiklar

Börja med att läsa böcker om marknadsföring och försäljning för att få en grundläggande förståelse för ämnet. Några rekommenderade böcker är ”Influence: The Psychology of Persuasion” av Robert Cialdini och ”Predictably Irrational” av Dan Ariely.

Glöm inte heller att lusläsa olika artiklar och bloggar som du kommer över online för att hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna och strategierna.

Read Harry Potter GIF - Find & Share on GIPHY

Gå kurser online

Anmäl dig till onlinekurser som erbjuder omfattande utbildning inom marknadsföring och försäljning.

Plattformar som Udemy, Coursera och LinkedIn Learning erbjuder ett brett utbud av kurser, allt från nybörjare till avancerade nivåer, som gör att du kan lära dig i din egen takt. Du behöver inte bli en ninja på marknadsföring för den sakens skull!

Det finns proffs att luta sig tillbaka mot om du behöver akut hjälp med marknadsföring och försäljning.

Delta i workshops och seminarier

Leta efter lokala workshops eller seminarier om marknadsföring och försäljning som hålls av branschfolk. Dessa evenemang ger ofta värdefulla insikter, praktiska tips och möjligheter till nätverkande.

Många människor söker hjälp med marknadsföring och försäljning, så se till att våga prata med likasinnade!

Gå med i yrkesgrupper eller organisationer

Gå med i relevanta yrkesorganisationer såsom MIS eller MIG. Dessa organisationer anordnar konferenser, webbseminarier och nätverksevenemang som ger dig kontakt med de branschexperter och resurser som du behöver.

Lär dig av framgångsrika marknadsförare och säljare

Följ bloggar, podcasts eller YouTube-kanaler som drivs av experter inom marknadsföring och försäljning.

Bekanta dig med tankeledare i branschen såsom Seth Godin, Neil Patel och Gary Vaynerchuk.

Skaffa dig praktisk erfarenhet

Tillämpa dina kunskaper genom att ta dig an små projekt, antingen pro bono för vänner eller familj, eller inom din arbetsplats om möjligheter uppstår.

Denna praktiska erfarenhet hjälper dig att förstå den praktiska implementeringen av marknadsförings- och försäljningskoncept.

De flesta företag behöver regelbundet hjälp med marknadsföring, Google annonsering och försäljning, så passa på att slänga ut krokar lite här och var.

Start Small Lisa Kudrow GIF by The Comeback HBO - Find & Share on GIPHY

Använd verktyg online

Börja bekanta dig med gratis eller billiga marknadsföringsverktyg som Google Analytics, plattformar för e-postmarknadsföring (MailChimp), schemaläggning av sociala medier (Hootsuite) och system för hantering av kundrelationer (HubSpot CRM).

Dessa verktyg kommer att öka din förståelse för hur olika marknadsförings- och försäljningsaktiviteter genomförs.

Få hjälp med marknadsföring och försäljning av proffs

Glöm inte att det finns en uppsjö specialister och IT-konsulter där ute som är villiga att hjälpa dig och ditt företag att nå de resultat ni vill ha. Tänk dock på att det är betydligt mer tidskrävande att exempelvis hitta rätt digital marknadsföringsbyrå i Göteborg jämfört med i en mindre stad såsom Lund. Därför kan det vara smart att använda olika onlinetjänster för att jämföra byråer i lugn och ro.

Du kan prova att jämföra flera marknadsföringsbyråer via digitala webbtjänster såsom t.ex. Partna. Där får du svar från 5 kvalificerade byråer och slipper leta efter digitala proffs på egen hand.

Att samla in digitala offerter är dessutom ett utmärkt sätt att ta reda på vilken budget som är realistisk för att du ska nå dina försäljningsmål. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *